Nye beregninger fra FDIH viser, at hver gang en dansk husstand i 2013 brugte 100 kr., så gik de 17 kr. til e-handel. I 2011 var det 13 kr. ud af hver 100 kr. Beregningerne bygger på tal fra Danmarks Statistiks ”Forbrugerundersøgelse” og ”Dansk e-handelsanalyse”.
En voksende del af danskernes forbrug sker via nettet, hvor danskerne samlede e-handel på cirka 63 mia. kr. i 2013 udgjorde 17 procent af husstandenes forbrug på 357 mia. kr. i de vigtigste varegrupper. Selv om de fysiske butikker generelt er de dominerende indkøbssteder, så bliver billedet meget mere nuanceret, når man kigger på fordelingen af online og offline handel i de enkelte varegrupper.
- Det interessante er, at udbredelsen af online handel er meget forskellig i varegrupperne, så salg af billetter henter 55 procent af sin omsætning online, og det er hele 60 procent for ”Elektronik og hvidevarer”.
Stort potentialeDerimod henter fødevarer kun 1 procent af omsætningen fra onlinesalg. En anden topscorer på nettet er ”Tøj og Sko”, som er den vare, danskerne oftest køber på nettet. Men målt i kroner og ører udgør onlinesalget kun 13 procent af det samlede tøjsalg, hvor resten sælges i fysiske butikker.
- Så trods et stort onlinesalg af tøj og sko er der fortsat masser af potentiale på nettet, og det gælder stort set alle varegrupper, konstaterer Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.
Følg kunderne ud på nettetDe nye tal dokumenterer endnu engang, hvorfor det er afgørende, at de fysiske butikker omstiller sig til forbrugernes nye adfærd, hvor 8 ud af 10 planlagte køb starter med, at kunden tjekker varer og priser på nettet.
- Kort sagt skal du være på nettet, hvis dine kommende kunder skal finde dig, og det gælder stort set alle kategorier, siger Annette Falberg, og fortsætter:
- Kunderne fremhæver netop bekvemmelighed, altså ”jeg kan handle, når det passer mig” som en afgørende fordel ved e-handel. Butikkerne har fanget signalet, og det viser sig i markante satsninger på at få den fysiske handel og nettet til at spille sammen, så kunderne for alvor oplever ”én butik med flere indgange, og så er der altid åbent”.

